On the road - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Sara Ketelaar - WaarBenJij.nu On the road - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Sara Ketelaar - WaarBenJij.nu

On the road

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

11 Maart 2014 | Australië, Hervey Bay

17:29 in Hervey Bay, 11 uur eerder in Amsterdam

HALLO! Daar ben ik weer! Veels te lang niet geschreven, maar er is wel veel gebeurd! Ik zit nu in een hostel in Hervey Bay, net terug gekomen van de Fraser Island tour waar we drie dagen niet gedouched hebben. Met de wifi die ik heb gekocht kan ik een uurtje schrijven, daarna moet ik douchen want we pakken de nachtbus naar Airlie Beach!

Toen ik in Hump aankwam, veels te laat, checkte ik in en kwam in room 103. Lekker plekje, heb daar dan ook de volle maand dat ik er zat gezeten. Eigen kluisje, ventilator voor mijn neus en een wasbak naast mijn bed. Top! De sfeer in dat hostel is ZO fijn! Mijn eerste dag werken was meteen al de dag erna. Om elf uur beginnen, om vier uur klaar. Dat drie keer per week en ik had mijn accommodatie binnen. Dit keer waren we niet met zijn drieen maar met twee, dus ik moest veel alleen doen. Dat was even wennen maar gelukkig is het niet heel intelligent werk, dus ik had het snel onder de knie.
In Hump is de Blue Room. Dat is een kamer bij de ingang van het hostel waar iedereen 's avonds naartoe gaat, drinkt, kaart, socialized. Dat is ook de reden dat het zo'n leuk hostel is, je leert daar iedereen kennen!

Mijn weken in Hump waren ongelofelijk chill. Ik heb niet heel veel gedaan, het was vooral lekker hangen in de tv room met veels te chille leren banken, drinken in de Blue Room, af en toe naar het strand en een beetje werken. Van Sydney heb ik dus niet heel veel gezien, maar ik ga eind april terug om de sightseeing af te maken. Wat ik wel van Sydney heb meegekregen is de fijne sfeer, ik snap nu zo goed waarom zo veel mensen hier naartoe verhuizen! Ik zit nu in Hervey Bay, maar gelukkig is mijn telefoon nog in Kings Cross ergens, nu MOET ik wel terugkomen (ja... telefoon verloren toen ik friet ging halen om 2 uur 's nachts. Classic).

In het hostel heb ik zo veel leuke mensen ontmoet! Uitgaan heb ik niet gedaan, daarvoor was de Blue Room veel te leuk. Ook ontmoette ik de tweede week ongeveer een meisje en een jongen waar het heel goed mee klikte! Met Josi (18, Duits) en Mike (29, Canadees) heb ik elke dag gehangen en hebben we dingen ondernomen. Josi had de East Coast al gedaan, maar Mike wilde het nog zien. We planden om samen te gaan en al snel haakten meer mensen aan! We eindigden met een groep van 8 (veel te groot dacht ik, overal wachten op iedereen.. oh god). Josi ging helaas niet mee, die had en vlucht naar Melbourne.

Toen we eenmaal besloten hadden om de trein naar Byron Bay te pakken op 2 maart hadden we nog een week te gaan. Oh god, tijd om door Sydney te wandelen! We hebben in een week toen nog best veel dagtripjes gedaan. We begonnen met ons drieen en eindigden elke keer met een groep van ongeveer 17 mensen. Blue Mountains, Bondi beach, Manly beach en Sydney opera house. Ja, nog veel te doen als ik terug kom dus!

De avond van tevoren boekten we de trein. Lekker laat, zo doen we dat. We vertrokken met ons vijven, Mike, Natasha (19, Schots met Brits accent), Alex (20, Noord Engels) en Elliot (20, Londen). Twee anderen zouden twee dagen later in Byron aankomen: Rachel (20, Canada) en Jered (spreek uit: Jarrod. 21, Canada) en een vriendin van Mike zouden we in Byron ontmoeten: Julia (29, Canada). Vanaf het moment dat we de trein instapten was het al fijn, dit is een topgroep!

Ik zeg wel nachttrein, maar we stapten om 2:30 in en kwamen om 4 uur 's nachts aan. We konden om 2 uur 's middags pas inchecken.. Quote van het moment: 'Now what'. In de nacht liepen we met onze backpacks naar het strand en hebben daar een beetje rondgelegen. Helaas geen sterren, het was bewolkt. Vijftien minuten later voelden we de eerste druppen en vijftien en een halve minuut later stortte het met bakken uit de lucht. Australie what the fuck?! We schuilden onder een mini afdakje voor een restaurantje en besloten daar te blijven totdat de zon op zou komen. Daar was niet heel veel aan, de wolken blokkeerden het uitzicht. Om zes uur opende het restaurantje voor koffie, doken de eerste Australiers het zwembad in (wat een sportcultuur) en stopte het met regenen. Wij na een kop warme cappuccino met de backpacks op de rug op weg naar het hostel. Arts factory.

We moesten ongeveer twintig minuten lopen en toen tot twee uur wachten in het hostel. We stopten onze backpacks in de luggage room en gingen naar een supermarkt. Ontbijtje gehaald, bier gehaald, kaarten gevonden, sorted. Als je even tijd hebt, google het hostel dan! Het was zo mooi, paradijs op aarde. Mega tipi's en tenten, activiteiten en muziek overal. Mike leefde op, hij is een muzikant en speelde shows in Sydney. We bleven daar drie dagen, zijn naar de vuurtoren gelopen, heb hard gelopen en oefeningen gedaan met Natasha (ja echt! Voor vijftien dollar
schoenen gekocht bij K Mart en het was het waard!) en op het strand gelegen. De sfeer in Byron Bay is heel fijn, het is een hippistadje helemaal gefocust op het strandleven.

De tweede avond werden we aangesproken door iemand van Happy travels in het cafe waar we voor vijf dollar zaten te eten (lekkerste friet ooit) die die avond een loting hield voor mooie prijzen aan de east coast. Wij allemaal onze naam en nummer ingevuld, en hij zou ons bij elkaar voegen zodat de kans groter was dat hij ons eruit zou trekken. Volgende dag werden we wakker gebeld door dezelfde man dat we honderd dollar korting hadden gewonnen op de Whitsundays trip! Jaa, wat fijn! Toen we na de wandeling naar de vuurtoren daarheen liepen zagen we alleen twee borden: - Now! 100$ off Whitsundays! - iets van vijf activiteiten voor 750$. Dus in feite, niks gewonnen. We besloten om toch maar naar binnen te lopen en te zien hoe het allemaal zat en misschien wat te plannen omdat we dat zelf toch al niet gedaan hadden. Door mijn werk in Hump had ik wat geld opgespaard en kon ik meer doen dan ik dacht te doen, dus we besproken een Fraser Island tour (niet zo'n stomme bus, maar eentje waar je in een 4x4 achter een tourguide aanrijdt), Whitsundays tour (op een zeilboot langs de Whitsundays, snorkelen, duiken en alle maaltijden included), Skydiven, Wildwater raften en een scubaduik boot in Cairns.

Jezus, wat vet allemaal maar een veels te hoge prijs. We zouden erover nadenken en met de anderen bespreken maar de volgende dag werden we door iemand van Wicked Travels aangesproken die claimde dat hij het allemaal veel goedkoper kon doen. Daar liepen we dus binnen en boekten het voor een betere prijs. Mike moest op 20 maart in Cairns zijn omdat hij 21 maart naar Bangkok zou vliegen dus we boekten alles in heel hoog tempo. Mike zelf was er niet bij, die deed een open mic. We boekten de Premier bus en hadden alles afgesproken en betaald toen Mike liet weten toch niet mee te gaan. Wat. Dan hadden we net zo goed langer over alles kunnen doen! Maar oke, niks aan de hand, gewoon op de bus stappen en gaan en plezier hebben. Dachten we. Chris, de travel agent van Wicked kwamen we de avond voordat we de bus moesten hebben tegen bij de open mic, he le maal van de kaart. 'I still haven't booked your buses! Haha!' Hmm, nouja, zal morgen dan wel komen. Niet dus. Wij komen daar, Chris een megakater, wij een megakater, bus niet geboekt. Hij was sowieso niet goed voorbereid dus dat leverde echt ongelofelijk veel stress op. We boekten zelf een busje van Byron naar Surfers Paradise en kwamen daar om 12 uur 's middags aan.

We sliepen daar in Backpackers in Paradise, een prima hostel waar we de eerste nacht een 8 bed dorm voor onszelf hadden, omdat de Canadezen een dag later aan zouden komen. We liepen rond, haalden sushi en de jongens hadden een jongensdag (bier drinken) en Nat en ik een meisjesdag (shoppen, EINDELIJK). Die avond met zijn vieren in het hostel wat gedronken, zo een fijne groep, heerlijk!

De volgende dag kwamen de Canadezen aan, hebben we een busje gehuurd en zijn we naar de glowworm caves gegaan. Overdag was het een mooie wandeling door het regenwoud, maar we hadden een beetje stress omdat we niet genoeg benzine hadden om terug te komen. We googleden een tankstation, er bleek er gelukkig eentje twintig minuten verderop te zijn. We kwamen daar aan en het was letterlijk een dorpje van drie huizen, met 1 pomp bij het lokale cafe maar gelukkig werkte het prima.
Toen we terugkwamen was het donker en konden we de glowworms zien. Echt heel erg mooi!!

Na surfers gingen we op de bus naar Hervey Bay. We moeste door ons strakke schema Noosa en Brisbane helaas overslaan, hoewel we in de laatste wel twee uur gespendeerd hebben in de supermarkt, eten halen voor op Fraser Island. 36 kilo, 7 man, drie dagen. MOEST wel genoeg zijn.

In Hervey aangekomen, prima hosteltje, wat geld gepind, daybag gepakt voor Fraser en gaan slapen. Om 5 uur opstaan, douchen, ontbijt en lunch maken en in de 4x4! Nat, Julia en ik moesten bij de tourguide in de auto samen met drie Deense meisjes en twee Duitse. Het was meteen gezellig en ik was de DJ van de auto, meezingliedjes 24/7. Het enige was, toen we daar aankwamen was het bewolkt. Niet heel erg lekker weer en een beetje regen op een gegeven moment. Het cruisen over het eiland was zo leuk! Hobbel op, hobbel af en door zandpaadjes en over het strand. Prachtig eiland, in een zoetwatermeer gezwommen en 's avonds met zijn allen (3 auto's, groep van ongeveer twintig man) gekookt in het kamp. De volgende dag werden we wakker in de stromende regen. Het hield de rest van de dag niet op dus we konden weinig doen. Wel zijn Julia en ik gaan zwemmen in een creek in de stromende regen, dat was het toppunt van de dag! Je moest de stroom op lopen en dan kon de terug drijven met de stroom mee. Maar vijf mensen durfden het aan de regen in te lopen in bikini, maar het was great fun. Voelde me weer tien! 's Avonds koken (ik weet niet hoe, maar al het eten dat we hadden was eigenlijk walgelijk. Jered bleef er kruiden ingooien dus alles smaakte het zelfde en de pasta de eerste dag was doorgekookt en we hadden te weinig pindakaas en te droge tonijn... Fantastisch)

De laatste dag in Fraser was vandaag. Wat een topdag. Het was zonnig toen we wakker werden en we gingen direct naar het mooiste meer dat ik ooit gezien heb. Midden in het bos, je loopt drie keer rond een boom, knippert met je ogen, hinkelt drie meter en opeens is er dan het meest witte strand met een blauw meer (op foto's dan, in het echt is het drie verschillende kleuren groen, in een positieve manier). Daar gezwommen en daarna de ferry op. Nu zijn we weer in het hostel in Hervey Bay en strakjes ga ik EIN DE LIJK douchen en mijn tas herpakken voor de nachtbus. Ik zal kijken of ik sneller kan schrijven volgende keer. Stuur me vooral smsjes en whatsappjes en emails! Ik reageer niet snel op alles, maar vind het leuk van jullie te horen!

Ik hoop dat het in Nederland ook heeeerlijk is! Kusjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sara

Vorig jaar heb ik de middelbare school afgerond en volgend jaar begin ik met studeren. Maar dit jaar neem ik vrij. Nadat ik een half jaar gewerkt en gespaard heb, gaat mijn reis nu echt beginnen! Van begin januari tot eind juni zal ik op reis zijn - deels alleen, deels met een vriendinnetje. Langer dan twee weken ben ik nog nooit van huis geweest. Het zal dus even wennen zijn! Maar spijt van mijn keuze om een reis te maken, zal ik zeker niet hebben!

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 8671

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 26 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: